De verschillende dropship webshops

Verschillende vormen webshops

Als je begint met een dropshipping webshop, dan kun je kiezen uit drie verschillende type webshops, te weten: een general store, een niche store of een one-product store. De verschillen tussen deze drie shops worden hieronder uiteen gezet.

General store:

Een general store is een webshop zoals bijvoorbeeld bol.com. Deze webshop verkoopt allerlei artikelen online zonder dat die artikelen iets met elkaar te maken hebben. Dus elk denkbaar product wat je tegenkomt, en wat je leuk vindt om te gaan verkopen, dat kun je opnemen in een general store. 

Niche store: 

Een niche store is en webshop die is opgezet rond een bepaalde passie of een bepaald type product. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld sportwinkel.com. Deze webshop verkoopt specifiek artikelen die zijn bedoeld voor sportliefhebbers. Producten die niet specifiek voor sportliefhebbers zijn bedoele, zoals bijvoorbeeld kattenvoer of baby kleding, vind je niet terug in zo’n webshop.

One-product store:

Een webshop gespecialiseerd in maar één bepaald product. Eventueel zijn er nog varianten of up-sells in zo’n webshop te vinden, maar in basis gaat het om één product. Een voorbeeld is bijvoorbeeld een een webshop die een bepaalde smartwatch verkoopt. Een variant in een andere kleur zou je er kunnen vinden, of wat horlogebandjes, maar alles is wel gericht op één product.

Welke webshop is nou het beste om als beginner mee te gaan starten?

Hieronder worden de voor en nadelen besproken van de drie type webshops behandeld zodat je voor jezelf kunt uitmaken welk type het beste bij jou past. Want elke type webshop heeft wel z’n voordelen en z’n nadelen.

General store:

Voordelen:

Het grote voordeel is dat je oneindig veel producten kunt gaan testen en kunt toevoegen aan je webshop. Je hoeft namelijk geen rekening te houden met de vraag: past het wel binnen mijn type webshop? Nee, alles waarvan jij denkt dat het goed zou kunnen verkopen, kun je opnemen in je webshop. Zie je een nieuwe trend opkomen? Dan kun je gelijk een dergelijk artikel opnemen in je webshop en meeliften met een nieuwe trend zonder dat je daar dan weer een specifieke webshop voor hoeft op te tuigen. Daarnaast is je doelgroep ook heel erg groot. In principe kan iedereen een product aanschaffen in een general store, dit omdat het aanbod heel divers en heel groot is. Omdat je een groot aanbod in zo’n general store hebt, kun je ook veel producten aanbieden als up-sell, bijvoorbeeld een wat duurdere variant van hetzelfde artikel of een duurdere variant van een soortgelijk artikel.

Nadelen:

De klanten van een general store zijn over het algemeen wat minder betrokken dan bij een niche store. Als voorbeeld: stel je bent een professionele kickbokser en je hebt nieuwe   handschoenen nodig. Deze worden aangeboden bij bol.com en bij een gespecialiseerde kickbocks webshop. Waar denk je dat de professionele kickbokser zijn handschoenen koopt? Ondanks dat de prijs hetzelfde is en het over exact dezelfde handschoenen gaat, zal hij er voor kiezen om dat bij de niche webshop aan te schaffen. Dit omdat die gespecialiseerd is in hetgene hij zoekt. Ook is het lastig om bijvoorbeeld een e-mail follow up te doen aan klanten van een general store. Als een klant iets koopt in een niche store, zoals bijvoorbeeld in de kickboks webshop, dan weet je als je hem iets hebt verkocht, dat hij interesse heeft in vechtsporten en kun je er met een e-mail follow-up een gerichte advertentie naar toe sturen waarin nog meer kickboks gerelateerde materialen worden aangeboden. Bij een general store is het veel moeilijker om zo’n relatie met je klanten op te bouwen.

Niche store:

Voordelen:

Mensen kiezen liever een gespecialiseerde webshop dan een algemene webshop, zoals je hierboven hebt kunnen lezen. Mensen die producten aanschaffen in een niche webshop hebben een bepaalde affiniteit met zo’n product of zo’n product groep. Deze klanten kun je dan met een mailing benaderen om nog meer van dergelijke producten in je webshop aan te schaffen. Want iemand die in eerste instantie kickboks handschoenen heeft gekocht heeft de volgende keer misschien een bitje of scheenbeschermers nodig.

Nadelen:

Veel nadelen zijn er niet aan een niche store. Het enige is dat je wat beperkt bent in hetgeen je kunt aanbieden. Het moet tenslotte wel binnen hetgeen passen waar de webshop op is gefocussed. Zie je dus een product waarvan je denkt dat het goed zou kunnen verkopen, maar het past niet binnen je niche store, dan kun je dar beter weer een andere niche store voor gaan maken.

One-product store:

Voordelen:

In een one-product store kun je artikelen aanbieden voor premium prijzen. Dat kun je doen omdat een one-product store een bepaalde autoriteit uitstraalt. Een webshop die gericht is op de verkoop van één specifiek artikel lijkt al snel de producent van dat artikel te zijn. Vanwege deze autoriteit kun je voor een bepaald product zelfs nog meer vragen dan hetgeen waar je concurrent het op een general store voor aanbiedt. Ook al wordt het artikel in een general store verkocht, hetzelfde artikel in een one-product shop levert veel meer marge op. Daarnaast: hoe meer keuze een potentiele klant heeft, zoals in een general store, hoe sneller hij is afgeleid om een bepaald product te kopen. Bij een one-product store heb je die afleiding niet en zal de conversie (het aantal bezoekers wat daadwerkelijk ook koopt) groter zijn. Heb je een bepaalde verkoop basis, dan kun je zelfs dat ene product in wat grotere aantallen zelf inkopen en op voorraad houden voor snelle levering. Bij een webshop die één bepaald horloge verkoopt kan dit natuurlijk op een eenvoudige manier.

Nadelen:

Het is een gok als je al je pijlen richt op één artikel. Want als het niet blijkt te werken, als het artikel niet verkoopt, dan moet je weer opnieuw beginnen met een andere webshop. Beter is het om eerst met een general of niche webshop te starten en als je ziet dat één bepaald product goed loopt, dan kun je van dat ene artikel een gespecialiseerde webshop maken, waarbij je ook een hogere prijs voor dit artikel kunt vragen. Een ander nadeel is dat je een klant die eenmaal wat bij je gekocht heeft, niet snel nogmaals als klant zult krijgen voor bijvoorbeeld nogmaals zo’n horloge.

Kortom, wat is voor een starter een goede dropshipping webshop om mee te gaan beginnen?

Een niche webshop is eigenlijk de beste keuze. Het is beperkt in omvang, overzichtelijk en je hebt te maken met een gepassioneerde doelgroep waarbij er ook nog de mogelijkheid is om aan deze doelgroep ook andere artikelen te verkopen (te upsellen). Potentiele klanten zullen eerder kiezen voor een niche store dan voor een general store. 

Als je wat meer ervaring hebt opgedaan, dan kun je ook aan de slag met een general store. Een general store is perfect geschikt om bepaalde producten te gaan uit testen en zo te zien wat de hardlopers zijn.

Wil je niet heel veel tijd aan je webshop kwijt zijn, dan kun je kiezen voor een one-product store. Dan heb je nog wel wat meer ervaring nodig want je moet goed kunnen inschatten of een bepaald artikel wel gaat verkopen, en of er interesse naar is.

Dit is de basis van dropshippen.

Wil je meer info, advies en ondersteuning bij het opzetten van een dropshipping webshop, kijk dan even op de website van Joshua Kaats voor een gratis online seminar. Je kunt je daar geheel vrijblijvend voor inschrijven en dan wordt je als nel duidelijk wat er voor nodig is om zelf ook van start te gaan met je eigen dropship webshop.

Joshua is zelf een ervaren dropshipper en kan op een eenvoudige manier uitleggen hoe je bijvoorbeeld een goede leverancier op Aliexpress kunt vinden maar ook leveranciers buiten Aliexpress, hoe je de juiste producten voor je webshop kunt vinden, welke tools je daar heel handig voor kunt gebruiken en hoe eenvoudig het is om een aantal zaken te automatiseren, zodat je er na het opzetten van de webshop er nog nauwelijks veel tijd aan kwijt bent.

Zijn online seminar wordt een aantal keren per maand gegeven, maar zoals je zult begrijpen gaat het altijd snel met de aanmeldingen hiervoor, dus wees op tijd als je het gratis seminar van Joshua wilt volgen.

Heb je behoefte aan begeleiding aan het begin van je traject, maar ook bij de verdere ontwikkeling van je dropshipping webshop, heb je iemand nodig die je alle ins en outs van dropshipping met je door kan nemen, dan is er ook nog de Dropshipping Academy van Joshua Kaats.

Op zijn website verteld hij er nog veel meer over en lees je er wat zijn studenten (nu al bijna 5000 die er aan hebben meegedaan) al in korte tijd hebben bereikt met hun net opgezette dropshipping webshop.

Meldt je daarnaast aan voor een gratis proefaccount bij Shopify. Er gaat een wereld voor je open als je ziet hoe eenvoudig het is om met Shopify je eigen shop te gaan bouwen. In één van mijn andere blogs vertel ik je daar meer over.

The Best Academies
The Best Academies
Articles: 18